Preliminära tävlingsdirektiv

ÖPPEN NATIONELL ORIENTERINGSTÄVLING PÅ KIMITOÖN  21.5.2023

TÄVLINGSDIREKTIV OCH ALLMÄN INFORMATION

Arrangör: Kimito Sportförening r.f.

Ledande funktionärer:

Kartläggare: Jussi Silvennoinen

Tävlingsledare: Mårten Lindroos

Ledare för banläggargruppen: Anders Nordell

Huvudbanläggare: Markku Vesalainen

Kontrollant: Markku Sipponen, Paimion Rasti

Informatör: Göran Eriksson, nordvik@kitnet.fi, puh. 040 5454 034.

Tävlingsjuryn utses senare.

Regler

I tävlingen tillämpas Finlands Orienteringsförbunds (SSL:s) regelverk.

Karta

Pretex utskriftskarta. A4A3, 6-färg 4/2023, 1:10000 eller 1:7500 (H/D10RR, H/D12TR, H/D12, H/D 50-80).

Tävlingscentral

Tävlingscentralen finns vid Söderlångvik Gård, adress Amos Andersonsvägen 2, 25870 Dragsfjärd. Söderlångvik ståtliga herrgård med sin parkliknande omgivning vid en havsvik skapar fantastiska ramar för tävlingen.

Köranvisning: Vägledning med skylt från väg 183 vid Dragsfjärd kyrkby till väg 1830. Efter ca 6 km skyltanvisning vid avtaget till Söderlångvik Gård.

Tävlingsterrängen är krävande i typiska skärgårdsförhållanden med huvudsakligen bergbunden och varierande terräng.

Klasser och banlängder

Regelmässiga banlängder för långdistans.

Tävlingsnumror

I tävlingen används inte tävlingsnumror.

Start

Det finns tre starter i tävlingen – alla invid varandra ca 900 m från tävlingscentralen.

Start 3:          Motionsorienterarna

Start 2:          Klasserna D10RR. H10RR. D12TR, H12TR, D12, H12, D14 ja H14.

Start 1:          Alla övriga klasser

Samma schnitsling till alla startplatser – närmare anvisning vid tävlingscentralen.

De tävlande kallas upp till startfållan 4 minuter före angiven starttid. Emit-korten kan nollas i fållan 2 minuter före start. Förflyttning till kartställningarna en minut före start och kartan kan tas vid startögonblicket.

Emit-korten kontrolleras inte av arrangörerna vid starten, och de kan inte mera utbytas i det skedet. Tävlande med fel Emit-kort diskvalificeras.

Kontrollera Ert Emit-nummer i startlistorna. Eventuella förändringar bör göras vid kansliet i tävlingscentralen. Startlistorna finns såväl i tävlingscentralen som vid startplatserna.

Tävlande i RR- och TR-klasserna får sina kartor 2 min. före start,och arrangörerna ger råd och hjälper vid behov. RR-banans kontroller är utmärkta med koderna RR1, RR2 osv. För TR-banorna används ett vitt band.

Motionsorienterarna anmäler sig kl. 11-12.00 (eller så länge det finns kartor) vid info-punkten. Namn, emit-nummer och telefonnummer uppges. Deltagaravgiften är 16 €, juniorer under 18 år 10 €. Endast kontantbetalning.

Kontrolldefinitioner

Kontrolldefinitionerna är tryckta på kartan. Inga lösa definitionslappar finns.

Stämpling

Alla klasser använder Emit-stämplingssystemEmit-kontrollremsor finns vid starten. Arrangören hyr inte ut Emit-kort.

Modellkontroll

Vid tävlingscentralen finns en modellkontroll, där man även kan kontrollera Emit-kortets funktion med nollstämpling.

Förbjudna områden

Alla tomtområden är förbjudna områden. Rör er försiktigt i herrgårdens känsliga och värdefulla omgivning med gräsmattor och planteringar.

Sista kontrollen och distansmålet

Alla tävlanden bör stämpla på den sista kontrollen – antingen vid 100- eller RR-kontrollen.

Vid tävlingen används distansmål där alla tävlanden bör stämpla. Därifrån visas de tävlande till kansliet där Emit-resultaten avläses. OBS: Alla – även de som avbryter – bör gå via Emit-avläsningspunkten i kansliet.

Klagomuren finns vid kasnliet.

Målet stängs kl. 15.00.

Första hjälp

Förstahjälpgruppen dejourerar vid tävlingscentralen.

Räddningsplanerna finns på tävlingens hemsida samt vid tävlingscentralen.

Parkering

Parkeringsområdet finns i närheten av tävlingscentralen. Följ arrangörernas parkeringsanvisningar! Parkeringen är avgiftsfri.

Tvätt

Simmöjlighet vid den närbelägna simstranden. Anvisning från tävlingscentralen. Ingen övervakning vid simstranden.

WC

Vid tävlingscentralen finns totalt 8 WC:n.

OBS 1: Inga WC:n vid starterna

OBS 2: Restaurangens WC får användas endast av restaurangens kunder.

Kafé och restaurang

Vid tävlingscentralen betjänar gårdens kafé och restaurang hela dagen. I restaurangen får inte användas nabbskor eller smutsiga orienteringskängor.

Resultat

Resultaten publiceras under tävlingens gång på hemsidan: www.ksf.sporttisaitti/com.

Prisutdelning

Prisen delas genast då resultaten för pristagarna är klara. Information om antalet pris per klass anges på info-tavlan. Alla tävlanden i klasserna H/D10-14 får pris.

Välkomna till ett intressant orienteringsäventyr i en fantastisk skärgårdsmiljö!

KIMITO SPORTFÖRENINGs orienteringssektion önskar alla framgång i skogen!